دوشنبه ۷ آبان ۱۴۰۳ |۲۴ ربیع‌الثانی ۱۴۴۶ | Oct 28, 2024
یی

حوزه/ اگر سنت‌ها اصیل حوزه، پژوهش، بازآرایی و بومی سازی نشود، هویت تاریخی حوزه به تدریج فراموش خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام مهدی عصمتی، معاون پژوهشی کارگروه سنت‌های کارآمد حوزه، در اولین نشست از سلسله نشست‌های علمی ترویجی « سنت‌های کارآمد حوزه های علمیه » به تبیین سنت‌های اصیل حوزوی و اهتمام آن پردخت و عنوان کرد: بررسی سنت‌های حوزه های علمیه و چگونگی زیست علمی، عملی، فردی و اجتماعی حوزویان از مسائلی است که کمتر مورد توجه و تحلیل واقع شده است.

وی با اشاره به سنت‌هایی حوزه که طلبه ها با آن مأنوس شده‌اند، افزود: با تغییر و تحول شرایط جامعه و سرعت تحولات اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی، برخی سنت‌های حوزوی نیز دستخوش تغییرات شده است. که اگر این سنت‌ها مورد پژوهش، بازآرایی و بومی سازی قرار نگیرد، هویت تاریخی حوزه به تدریج فراموش خواهد شد.

حجت الاسلام عصمتی افزود: در همین راستا کارگروه سنت‌های کارآمد حوزه های علمیه با تاکید منویات مقام معظم رهبری (حفظه الله)، مراجع تقلید و بزرگان حوزه های علمیه، ابتدا جهت ترویج گفتمان سازی، همایش ها و نشست هایی را برگزار کرد و در مرحله بعد به شناسایی سنت‌های اصیل حوزه پرداخت و در همین رابطه ۳۵۰ سنت را شناسایی شده است.

این معاون پژوهشی در خصوص تولید محتوا با توجه به تغییر شرایط نیازمندی ها و اقتضائات برخی سنت‌ها که قابلیت اجرا به صورت گذشته را ندارد، گفت: اجرا و نهادینه سازی ایــن سنت‌ها، مستلزم متناسب سازی و بومی سازی آن در حوزه علمیه امروزی است که نیازمند پژوهش است.

وی گفت: به دلیل پراکنده بودن و عدم امکان دسترسی پژوهشگران و مولفین به منابع مرتبط و نبودن کتابخانه تخصصی غنی در زمینه حوزه و روحانیت، با هم فکری بزرگان حوزوی کتابخانه‌ای در این زمینه گردآوری شده که نتیجه تلاش‌های دو ساله این مجموعه، کتابخانه تخصصی البساتین است که فاز اول این کتابخانه دارای ۵ هزار جلد کتاب و ۲۲۴۰ مجله و ۵۰۰ پایان نامه است که در فاز دوم، این تعداد بالغ بر ۱۰ هزار عنوان خواهد رسید.

حجت الاسلام عصمتی اظهار داشت: این کتابخانه در نوع خود در سطح کشور کم نظیر می باشد و علاقه مندان به این مباحث می توانند از این کتابخانه استفاده نمایند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha